Jean-Marie Piquet (Kermt) 

Armband, koffer, vuurkaart, bajonet en documenten

Jean-Marie Piquet heeft heel wat voorwerpen van zijn vader bijgehouden, die tijdens de Eerste Wereldoorlog vier jaar lang transporten regelde met zijn eigen aangekochte vrachtwagen. Al jarenlang probeert Jean-Marie het volledige verhaal te reconstrueren, via zijn zus en andere familieleden. De rode draad van het verhaal kreeg hij wel mee via zijn vader Eduard Piquet en die vertelt hij met zeer veel inleving en humor.

Het verhaal begint in Sint-Truiden, in de Stationsstraat 45, waar zijn grootvader Jean Piquet een kleine fabriek voor assemblage van jachtwapens had. Zijn cliënteel was de gegoede burgerij, die zich een wapen kon veroorloven. Rond 1912 besloot zijn grootvader een vrachtwagen – een Renault - te kopen. Daarmee was hij de eerste in de streek. Bevriende en naburige handelaars, zoals de handelaar in koloniale waren Keyenbergs (ook in de Stationstraat), deden net als de meesten tot dan toe alles met paard en kar. Er werd een afspraak gemaakt dat ook Keyenbergs beroep kon doen op de vrachtwagen voor het leveren van bestellingen.

In 1913 moesten zowel grootvader Jean als zoon Eduard zich komen aanmelden in het stadhuis voor het leger. Eduard besloot de plaats van zijn vader in te nemen, hij was toen 19 jaar. In de zomer van 1914 moest hij zich gaan melden, met de vrachtwagen, in het fort van Loncin. Heel de straat wuifde hem uit. De tocht was, met een vrachtwagen die maximaal 45 kilometer per uur kon en maar twee versnellingen had, een hele onderneming. Het beloofde een rit van enkele dagen te worden. Onderweg werd hij tegengehouden. Loncin was intussen gevallen. Het terugtrekkende leger had zich ter hoogte van Orye gegroepeerd.

Op dat moment was Eduard nog steeds een burger. Hij sprak iemand van het leger aan met de vraag wat er nu moest gebeuren. Hij kreeg de commandant te spreken, die hem daar ter plaatse tot titularis van de geconfisqueerde vrachtwagen benoemde en tot sergeant. Hij was de enige die bevoegd was – en wellicht ook één van de weinigen die op dat moment een vrachtwagen kon besturen – om transporten voor het Belgische leger uit te voeren. Hij kreeg de opdracht om met de camion naar Antwerpen te rijden, waar hij werd verscheept naar Engeland. Daar kwam hij in de logistieke divisie terecht en kreeg hij een Schot als onderluitenant toegewezen. Samen werden ze verscheept naar Frankrijk waar hij de rest van de oorlog materiaal af- en aanreed naar het front.

Toen hij na de Eerste Wereldoorlog terug thuiskwam, kreeg hij een “klets” in zijn gezicht. Hij had zijn moeder gezegd maar enkele dagen weg te blijven en dat werden vier jaren! Zijn kompaan kwam mee naar Sint-Truiden en huwde zijn zus. Jean-Marie Piquet kreeg zijn naam als tweede naam mee en heeft veel goede herinneringen aan zijn peter.

Eduard Piquet werd in 1919 door koning Albert tot ridder geslagen. De documenten van deze onderscheiding liggen bij de zus van Jean-Marie Piquet.



Bij de inval van de Duitsers in 1914 werd Hasselt verdedigd door de burgerwacht aangezien alle soldaten met het 11e linieregiment naar Luik waren vertrokken. Dit is de burgerwacht van Spalbeek ca. 1914.

Ik ben kandidaat!

Een met de hand gemaakte sigarettenaansteker gemaakt in de loopgraven van 1914-1918. Gemaakt van afval door mijn grootvader Henri Peeters. Hij was een oudstrijder, van Spalbeek afkomstig. Hij heeft 4 jaar lang aan de IJzer in de loopgraven “gestreden” en was zelf scherpschutter, gedecoreerd met medailles.

Marcel Q.

Ik ben kandidaat!

Mijn grootvader Eugene Vanmelckebeke heeft 4 jaar in de loopgraven gezeten. Hij was 20 jaar toen hij in de loopgraven zat met zijn neef toen die een obus op zijn arm kreeg. Dan heeft mijn grootvader hem in de loopgraven op zijn rug genomen en 4 uur gestapt naar de hulpdiensten. Hij heeft medailles gekregen van de koningin, waarvan ik een foto bezit. Ook heb ik zijn vuurkaart met de vermelding ‘oorlogskruis met palm – zege en herinneringsmedaille’ en nog andere documenten en foto’s van mijn grootvader.

Josiane J.

Ik ben kandidaat!

Mijn grootvader had één van de eerste camions en deze werd geconfisceerd door het leger. Hij is dan met deze camion vertrokken als 18-jarige soldaat naar Longvin. Halverwege is hij ergens gestopt ter hoogte van Sint-Truiden omdat Longvin intussen al gevallen was en hij daar de commandant kon spreken. Omdat er nog bijna niemand met een auto, laat staan een camion, kon rijden werd mijn vader dan ter plaatste benoemd tot titularis van de geconfisceerde camion en tot sergeant. Hij kreeg daar de opdracht om met de camion naar Antwerpen te rijden waar hij werd verscheept naar Engeland om zo in een logistieke divisie terecht te komen. Hij kreeg een Schot als onderluitenant toegewezen als zijn vaste kompaan. Niet lang nadien werd hij verscheept naar Frankrijk. Zijn opdracht met zijn camion was steeds materiaal af- en aanrijden naar het front, waar hij zich ook bevond.

Toen hij na WO I terug thuiskwam en zijn moeder zag, kreeg hij onmiddellijk een ‘klets in zijn gezicht’ want hij had haar gezegd dat hij 4 dagen weg zou zijn met de camion en geen 4 jaar! Hij is nadien door Koning Albert I tot ridder geslagen.

Ik heb erg veel verhalen en voorwerpen van en over mijn vader tijdens WO I. Alle persoonlijke spullen waaronder een armband met al zijn gegevens, een koffer/kist waar hij zijn persoonlijke spullen in bewaarde, een bajonet, vuurkaart enz.

Jean-Marie P.

Woon je in de wijk Kermt dan ontvang je jouw brief in de week van 24 december 2012.

Bezorg een foto van jouw favoriete erfgoedstuk vóór 18 januari 2013 in Het Stadsmus, Guido Gezellestraat 2, 3500 Hasselt. Of gebruik dit formulier.
De erfgoedkoning van de wijk Kermt wordt bekend gemaakt in de week van 28 januari 2013.

Nieuwsgierig wie het geworden is en met welk erfgoedstuk en verhaal? Kom dan nog eens kijken, op deze website of in Het Stadsmus.

Straten in de wijk Kermt:

Azaleastraat, Beemdenstraat, Begoniastraat, Belgiëplein, Dahliastraat, De Gaer, de Stockheimlaan, De Willeman, Diestersteenweg (aan de even kant vanaf huisnummer 0 tot einde straat grondgebied Hasselt), Diestersteenweg (aan de oneven kant vanaf huisnummer 1 tot einde straat grondgebied Hasselt), Eénentwintig-Julistraat, Emiel Droogmansstraat, Ernest Claesstraat, Esdoornstraat, Garebeekstraat, Gladiolenstraat, Hannefveldstraat, Heerstraat (aan de even kant vanaf huisnummer 0 tot 132), Heerstraat (aan de oneven kant vanaf huisnummer 1 tot 73), Heerveldstraat, Helwinningstraat, Herkkantstraat (aan de even kant vanaf huisnummer 62 tot einde straat grondgebied Hasselt), Herkkantstraat (aan de oneven kant vanaf huisnummer 107 tot einde straat grondgebied Hasselt), Holrakkerstraat (aan de even kant), Holrakkerstraat (aan de oneven kant vanaf huisnummer 79 tot einde straat), Holrakkerstraat (aan de oneven kant vanaf huisnummer 19 tot 23), Hommelbergstraat, Kastanjelaan, Keizerlindestraat, Kerkstraat, Kermtstraat (aan de oneven kant vanaf huisnummer 1 tot 87), Kermtstraat (aan de even kant vanaf huisnummer 2 tot 116), Kerselaarstraat, Koorstraat (aan de oneven kant vanaf huisnummer 1 tot einde straat), Koorstraat (aan de even kant vanaf huisnummer 2 tot 82), Kosterstraat, Laarbeekstraat, Leliestraat, Lindekensveldstraat, Lorkenstraat, Lummense Kiezel (aan de oneven kant vanaf huisnummer 1 tot aan einde straat grondgebied Hasselt), Lummense Kiezel (aan de even kant vanaf huisnummer 2 tot einde straat grondgebied Hasselt), Meistraat, Meybroekstraat, Molenstraat (aan de oneven kant vanaf huisnummer 1 tot einde straat grondgebied Hasselt), Molenstraat (aan de even kant vanaf huisnummer 2 tot einde straat grondgebied Hasselt), Monninxstraat (aan de even en oneven kant tot einde straat grondgebeid Hasselt), Nachtegalenstraat, Oude Holrakkerstraat, Oudestraat, Pollenusstraat, Rakerstraat, Regenbooglaan, Rijkelstraat, Rode-Poortstraat, Roosterstraat, Rootstraat (aan de oneven kant vanaf huisnummer 1 tot einde straat grondgebied Hasselt), Rootstraat (aan de even kant vanaf huisnummer 2 tot einde straat grondgebied Hasselt), Schouterveldstraat, Sint-Rochusstraat, Smeetplein, Spalbeekstraat, Ten Hove, Tuilterstraat (aan de even kant), Tulpenstraat, van Veldekelaan, Verbindingsweg, Vliegeneinde, Wijerstraat, Zolderstraat.